18/06/2014

Berniaga Coklat Homemade

Teks: Norhasbi Abdul Samad

Rasanya sudah lebih seminggu saya tidak menulis di blog atas tuntutan kerja. Di sini saya ambil kesempatan untuk berkongsi sedikit pengalaman saya. Bagaimana saya boleh berniaga coklat homemade untuk menjana pendapatan sampingan?.

Cerita ini bermula pada tahun 2009, pada mulanya saya hanya mengikut rakan sekerja saya iaitu Puan Salbiah Hanum untuk belajar membuat coklat homemade.Guru coklat kami ialah Puan Natrah, beliau sebenarnya ialah rakan sekerja kami juga. Pada ketika itu, beliau dalam proses persediaan untuk menyambung pelajarannya ke luar negara. Sebelum beliau berangkat, beliau ingin berkongsi ilmu dengan kami, di samping itu dapat juga menambah duit poket katanya. Maka kami mengambil kesempatan untuk belajar. Pelbagai soalan yang kami utarakan sebelum masuk kelas.Rupa-rupanya, bukan susah untuk membuat coklat homemade ini. Lagi pula, tidak memerlukan oven untuk proses membakar. Hanya memerlukan peti sejuk sahaja. Nampak mudah bukan.


Ini adalah hasil coklat homemade yang pertama saya. Pelbagai bentuk dan rasa yang dihasilkan. Walaupun tidak secantik chef professional tapi boleh membuatkan orang di sekeliling saya berasa gembira, terutamanya anak-anak. Dari hari ke sehari saya cuba untuk memperbaiki hasil pembuatan coklat. Saya mengambil peluang menghadiahkan coklat ketika majlis keraian ahli keluarga dan juga rakan-rakan sekerja. Alhamdulillah, penerimaan dan juga komen yang amat memberangsangkan dari mereka.

Suami adalah insan istimewa yang memberi galakan sepenuhnya untuk meneruskan perniagaan sampingan coklat homemade ini. Pada mulanya, kami membuat jualan coklat homemade pada hari raya.Teringat saya pada ketika itu, kami mendapat tempahan lebih daripada 100 balang. Tidak menang tangan dibuatnya. Pelbagai design dan perisa permintaan dari pelanggan cuba di penuhi dengan sebaiknya








Jualan kami bukan hanya tertumpu semasa jualan hari raya sahaja, permintaan diteruskan dari pelanggan setia kami sehingga ke hari ini untuk majlis harijadi, majlis korporat, aqiqah atau cukur jambul anak dan juga majlis pernikahan dan persandingan.Alhamdulillah, rezeki Allah maha luas. 

 Gubahan hantaran yang di hasilkan semasa majlis pertunangan adik lelaki penulis

Untuk pemasaran, kami hanya menggunakan facebook khusus untuk perniagaan ini iaitu D'h Chocs Hashaiz. Kami namakan D'h Chocs iaitu Coklat di hatiku. Hashaiz pula gabungan nama saya bersama suami Hasbi dan Haizam. Di bawah ini adalah antara gambar profile yang kami gunakan. Sebenarnya, banyak lagi yang perlu kami pelajari untuk meningkatkan jualan coklat homemade ini.


Kali ini, kami gunakan blog sebagai medium perantara. Sebenarnya sebelum ini telah banyak buku yang dibeli untuk saya belajar buat blog. Memang berbeza jika kita berguru dan tidak berguru.Kini, apabila saya memasuki kelas asas buat blog dan fanpage anjuran Akademi Belajar Dari Rumah (ABDR) dibawah naugan Puan Masayu Ahmad, telah membuka minda saya untuk bergerak lebih jauh lagi. Moga blog ini bermanfaat untuk rakan-rakan yang berusaha untuk menjana pendapatan sampingan dari rumah. InsyaAllah...

"Chocolate is the universal language of friendship & love"

2 comments:

Yat said...

Bi, cutenya tgk coklat tu! rasa sayang plak nk makan ;-) Suka dengan penulisan bi untuk entri ni. Thumbs up byk2 bi ;-) Keep it up!

Norhasbi said...

Tq Yati for your support, masih bertatih lagi ni :)

Copyright to NORHASBI
Designed by UMIESUEstudio 2015