01/06/2014

Coklat: Tak kenal maka tak cinta

Teks: Norhasbi Abdul Samad

Photo: Carian google


Assalamualaikum w.b.t.

Tak kenal maka tak cinta. Jadi, untuk entri kali ini saya ingin berkongsi info mengenai coklat. Bagi yang baru nak mula belajar mesti banyak persoalan tentang coklat ni, coklat jenis apa yang perlu kita gunakan untuk menghasilkan coklat. Bagaimana caranya nak buat buat, guna oven ke? Bolehkah kita menghasilkan coklat seperti chef-chef profesional di luar sana? Bermacam-macam persoalan lagi. Mesti anda teruja. Sebenarnya, banyak yang perlu kita tahu untuk menghasilkan coklat yang sedap, enak dan cantik.

Semua orang tahu coklat berasal daripada koko. Koko akan melalui beberapa peringkat pemprosesan dimana bji-biji koko akan menghasilkan massa koko, lemak koko dan juga serbuk koko. Daripada bahan-bahan utama ini boleh menghasilkan coklat yang diingini seperti coklat gelap, coklat susu dan coklat putih.


 Disini saya akan kongsikan beberapa jenis coklat yang perlu anda tahu.

1. Coklat kouvetur (couveture)
Coklat ini dikenali sebagai coklat tulen yang bermutu tinggi. Bahan utama menghasilkan coklat ini adalah daripada penggunaan bahan utama. iaitu massa koko dan lemak koko. Coklat inilah yang selalu digunakan oleh chef-chef coklat professional. Tidak dinafikan, coklat yang dihasilkan selalunya amat mahal sebab kaedah pembuatannya amat rumit.

2. Coklat kompaun (compound)
Nak coklat yang lebih murah dan mudah pengendalian, anda boleh guna coklat ini. Ia dihasilkan daripada penggunaan serbuk koko dan lemak koko. Mudah sangat nak dapat dipasaran. Ada juga coklat kompaun yang tinggi mutunya, jauh lebih sedap dan cantik berbanding rasa dan tekstur coklat kouvetur.

3. Coklat berperisa
Coklat ini telah ditambah warna dan perisa. Ia dihasilkan daripada coklat putih. Mudah juga nak dapat coklat ini dipasaran. Contohnya coklat perisa strawberi berwarna merah jambu, coklat perisa oren berwarna jingga, coklat perisa anggur berwarna purple dan pelbagai perisa lagi. Tips: Anda juga boleh buat sendiri coklat berperisa ni mengikut kreativiti masing-masing. Jangan lupa ikuti perkembangan blog ni ya :)

4. Coklat tanpa Gula (Coklat Diabetik)
Coklat yang dihasilkan tanpa gula, bahan utama iaitu gula biasa (sukrosa) digantikan dengan gula tiruan seperti Maltitol, Sorbitl dan Isomalt. Bahan-bahan yang lain sama seperti coklat kouvetur. Harganya pun agak mahal dan tidak banyak dipasaran. Coklat ini amat sesuai untuk penghidap diabetes /kencing manis.


Bila dah tahu jenis-jenis coklat, mudah la lepas ni kita membuat coklat. Kita boleh menikmati coklat dalam pelbagai bentuk, warna, rasa, saiz dan tekstur. Mesti anak-anak teruja juga, sebab ibunya boleh buat coklat sama macam coklat dipasaran.



Sumber: Buku Terokai Rahsia Coklat bersama Chef Amir

No comments:

Copyright to NORHASBI
Designed by UMIESUEstudio 2015