10/04/2015

Gubahan Coklat Rose Pink

Teks & photo: Norhasbi Binti Abdul Samad


Bismillahirrahmanirrahim



Photo di atas adalah hasil projek coklat semalam. Anak sudah tidur, ibu mula projek buat coklat. Kadang-kadang, seawal 4 pagi saya sudah bangun untuk menyudahkan tempahan gubahan coklat. Kebiasaannya, inilah masa saya untuk fokus kepada pembuatan coklat. Tenang dan tiada gangguan. Selalunya masa untuk membuat gubahan coklat ini mengambil masa 2 ke 3 jam. Ia mengikut bentuk gubahan dan coklat yang dipilih. Ini kerana ia memerlukan beberapa proses iaitu menyediakan gubahan bakul, mencairkan coklat sehingga proses membungkus coklat tersebut.

Pelanggan meletakkan kepercayaan untuk saya membuat gubahan mengikut budget yang dipilih. Selalunya untuk gubahan coklat saya meletakkan spesifikasi seperti berikut:

1. Bentuk gubahan coklat: Bakul/Kotak/dll
2. Tema Warna:mengikut tema majlis atau saya akan pilih.
3. Budget: minimum RM50 keatas
4. Lain-lain: tanda nama kedua pasangan pada coklat.

Beberapa tips pengurusan masa yang saya baca melalui buku Usahawan Makan Gaji oleh Eruwan Gerry Norsen:

1. Bangun awal
2. Tidur lewat
3. Optimasi masa perjalanan
4. Optimasi masa rehat
5. Pengutamaan tugas.
6. Kurangkan aktiviti yang tidak produktif
7. Tetapkan jadual aktiviti

***********************************

SIBUK  YANG TERURUS


Suka saya nyatakan semua orang pun sibuk, tetapi sangat penting sibuk yang terurus. Setiap
individu sudah mempunyai tanggungjawab yang perlu dilunaskan setiap hari, tetapi
kadangkala kesibukan menjadikan diri tidak kreatif.
• Terkongkong dengan sibuk yang tidak bertempat.
• Tidak tahu membezakan situasi benar-benar sibuk atau membuang masa.
• Tidak mahir dalam agihan masa 24 jam.
• Tidak merancang dari awal penggunaan masa harian.
• Surirumah sepenuh masa sekalipun perlu ada perancangan masa, agar tidak dibazirkan

Petikan dari buku SUPER WAHM SUPER MOM 

Salam ceria dari saya 

Norhasbi Abdul Samad











 

No comments:

Copyright to NORHASBI
Designed by UMIESUEstudio 2015